onsdag 25. mars 2015

Dyptrykk

Nå har det vært veldig mye jobbing, så det har ikke vært altfor mye tid til blogging, så her kommer et innlegg om dyptrykk og da vi jobbet med selvportrett. Teknikken vi har brukt er dyptrykk, den samme som med julekortene vi lagde.





















Til venstre er bildet jeg baserte portrettet mitt på, som er et selvportrett jeg har tatt hjemme med mobilen min, en HTC One. På bildet til høyre har jeg speilvendt bildet, og skrevet det ut i en størrelse som passet med platen jeg skulle risse på. Platen er av pleksiglass, og jeg teipet den fast over bildet mitt og kunne dermed risse inn motivet. Siden jeg speilvendte bildet før jeg skrev det ut, ville det også bli riktig vei på trykket.

Prosessen for å ha på farge er den samme som når vi lagde julekort, så derfor har jeg brukt bildene fra da på nytt.
Som sagt er prosessen den samme, så først bruker vi en pensel til å smøre trykkfargen utover hele platen. Deretter bruker vi fingrene til å få gnidd fargen skikkelig ned i sprekkene. Det er ganske sikkert at du vil få farge på hendene, derfor bruker vi hansker.
Det tredje du gjør er å ta papir, vi bruker papir fra en telefonkatalog, og fjerner trykkfargen igjen. Da vil det bare være igjen trykkfarge i sprekkene vi risset. Til slutt bruker vi taraltan stoff til å fjerne de siste restene av trykkfarge. Hvis du vil ha på litt ekstra farge, kan du ta en q-tips til å bare legge på litt forsiktig der du vil ha det, men da fjerner du den ikke med katalogpapir.



Jeg fikk laget en del trykk av platen min, og her er noen av de. Jeg lagde først ikke den venstre armen, ettersom den ble strekt ut, men fant ut at jeg måtte lage den på bildet. Da så bildet mer naturlig ut, selv om jeg lagde skulderen og t-skjorteermet litt for langt opp. 


 Dette er slik de to portrettene mine jeg var mest fornøyd med ble seende ut etter at begge fikk passepartout. Det til venstre fikk dobbelpassepartout med en rød kant, og er også blitt farget for hånd. Med håret brukte jeg to brunfarger, og siden det var aquarellfarger kunne jeg bruke en våt pensel og fjerne blyantstrekene.
Bildet til høyre fikk en liten ramme som jeg lagde med trykkfarge påført med q-tips.

1 kommentar:

  1. Hallo Mari
    Godt dokumentert, Selvportrettene dine ble riktig fine.

    SvarSlett